Wednesday, October 21, 2009

Masjid Kristal Terengganu

Masjid Kristal..sungguh mempesonakan!

Aku kan..mmg dah lamer ...tingin bangat nk g visit Masjid Kristal nie. Selama nie...asyik dok tgk kat newspaper ajer...ttg kecantikan masjid kristal nie..alhamdulillah Tuhan telah perkenankan hajat aku nk tgk masjid kristal nie dari dekat.


So last saturday, lepas kenduri kesyukuran Abah & Ma...belah petang tu kitorang gi Masjid Kristal nie. Lokasi masjid kristal nie berdekatan dgn Pulau Wan Man. Kalo sebut nama pulan wan man nie...sure 'org luar' (bukan org Ganu) tak tahu tapi biler sebut nama Losong ajer..ha'a..kan...betul tak? sure korang tahu punya...rite!

Masjid nie mmg berdekatan dgn Losong..senang ajer nk carik direction ke masjid kristal nie....yer ker senang?....korang kena carik papan tanda tulih Taman Tamadun Islam. Tapi kan...ada org tu kan..."makan buah langsat" dlm keter..ha..ha..ha...(read: clue org tu adalah..dia org Ganu..yg hobi dia suka main chess).

Nk tergelak pun ada cz Ilham sesat nk cari direction ke sini...ya ampun! Biler aku tanya dia...nama tempat tu apa...Ilham ckp kat Pulau Wan Man..(read: mmg x pernah dgr pun...so aku diam ajer). Biler dah kenyang "makan buah langsat" (sesatlah nie....jgn ingat kitorang dok kenyang makan buah langsat...harap maklum...lum musim langsat lagik...ha..ha..ha...).

Aku tanya Ilham lagik...kita baca signboard ajerlah...nak carik signboard apa bang? Ilham cakap Taman Tamadun Islam....lorrrr....aku ada baca signboard nie tadi.... yg sekali dgn Muzium Negeri....sib baik ada core-pilot...alhamdulillah...kitorang selamat sampai akhirnyer....furghhhhhh!!!!

Biler sampai kat sana...Subhnallah! Mmg aku impress dgn kecantikan masjid nie walaupun tak sebesar mana yg aku bayangkan. Aku ingat masjid nie besor...tp comel ajer. Alhamdulillah...aku sempat semayang kat dlm masjid tu..Cuma...dlm fikiran aku..naper masjid nie di bina di tmpt yg kurang penduduk...mmg tak manyak kg. kat sini...kalo tak...bulih buat semayang jumaat kat sini...peh tu ...aku baru teringat yg masjid kristal nie di bina utk sektor pelancongan...Ohhhhhhhhh......................................

Mmg cantek betul kat dlm masjid tu. Lepas semayang..aku sempat amik gambo cz cantek bangat!






Maner Cha nie?

Taraaaa..... nie Cha!

2 comments:

kak la said...

mmg cantek. tah bile le aku nk pi jln2 ke t'ganu. asal cuti blk kg

Nurul a.k.a Riko said...

kak la...

cuti sek panjang nie...bawaklah Sahil jln2 ke Ganu. Mmg besh!