Wednesday, October 17, 2012

Adam Dan Hawa - Episode 30 (part 2)

Emak bertanya kepada Ain..."kenapa cepat sangat nak balik nie?" sambil menuruni tangga untuk pergi ke kereta.

" Ain ada keja lagik nie..esok dah mula class." Ain cuba memberikan alasannya mengapa dia nak balik cepat sangat ke KL.

Emak menasihati Ain ..." kalo macam tu...balik ajerlah minggu depan..boleh lama sikit kat sini dengan adik2..."

Tiba2 emak bertanya kepada Ain.."macam mana nie?"...menjurus kepada hubungannya dengan Am.



" Ain tak nak pikir lagiklah mak..." kata Ain seolah...tidak mahu serabutkan kepalanya dengan masalah antara dia dan Am buat masa nie.  May be Ain inginkan ketenangan selepas mendapati dia masih isteri Am yang sah. 

"naper cakap macam tu? Ain tahu tak...sejauh maner pun Ain lari...Ain tetap isteri Am tau......." nasihat emak lembut kepada Ain lagi.

"Ain dah tak nak dengar nama dia dah...." balas Ain lagik sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.

Agaknya Ain malu kut dengar nama Am nie selepas apa yang berlaku di antara dia dengan Am semasa di kota suci Mekah.

Tambah Ain lagik..." Ain balik nie..Ain nak fokuskan kerja...Ain nak tenangkan fikiran Ain...kita jangan cakap lagik pasal hal nie yer...". Ain merayu kepada emaknya yang memahami situasi sebenar Ain pada ketika itu.


"Sekarang nie Ain dah tahu yang Ain nie masih isteri orang...jadik hadkanlah diri tu...kalo boleh jangan sebut lagik nama Johan tu...emak tak suka.... " emak cuba mengintati Ain tentang fitnah bila orang melihat dia bersama orang lain kerana statusnya isteri kepada Am.

" Kalo Ain tak nak terima Am lagik...terpulang..itu masalah Ain suami isteri..tapi ingat...soal mertua Ain ...jangant tak hormat dengan dia...dia baik dengan mak. Emak tak mahu...Ain malukan mak sebab Ain tak suka dia...anak dia...." pesan mak kepada Ain 

Tiba2...ingatan di saat pertama kali bertemu dengan mama terlintas di fikiran Ain...Kelembutan di wajah Mama memang membuatkan Ain tidak lupa pada wajah keibuan yang ada pada Mama.




Ain teringat kembali tentang kain pelikat yang berada di dalam biliknya....  menarik minat Ain untuk bertanya dengan emaknya.










Sebelum membuka pintu kereta....Ain bertanya dengan emak " emak....maknanya betullah kain pelikat arwah ayah tu.... Am yang pakaikan" ujar Ain bertanya begitu kepada emaknya untuk mendapatkan kepastian misteri kain pelikat yang berada di dalam biliknya.


 Emak mernenung Ain ...lalu menundukkan kepala tanpa berkata apa2..




Semasa perjalanan pulang ke KL...hati Ain tidak tentram.  Kenangan bersama Am tatkala di Mekah kuat sungguh di dalam ingatanya.

Siapa sangka...perkara begini biasa terjadi...seolah2 sudah tertulis...dalam sebuah buku cerita. 


Ain memberhentikan keretnya di baju jalan raya....apabila menerima text dari Johan.

Apakah semua ini petunjuk Allah untuk memberitahu aku sesuatu....Allah sebenarnya sayangkan aku....sebab itu dia uji aku...lalu menekan pedal minyak meneruskan perjalanannya ke KL.


Mama berkata kepada Am..." Jadik ker?"

Am bertanya balik... tidak faham apa maksud Mama sebenarnya..." Jadik apa?"

"Hawa...nak jemput  kita..." terang mama sambil berjalan dengan di bantu oleh Am
"Insyaallah Ma...nanti Am call dia sekejap lagik..." yakin Am kepada mamanya

Mama memberitahu kepada Am bahawa Erin juga datang menjemput mereka di KLIA nanti.

"Tak sabar nak sampai rumah...." jelas Mama kepada Am.





Ain melawat Eja sambil membawa makanan dari kampung.

"Terima kasih..." ucap Eja dengan penuh gembira

"Makan puas..puas" kata Eja bila melihat Eja makan dengan penuh gembira.

Eja juga bertanya tentang emak di kampung dan Ain memberitahu emak sihat.  Lagipun...emak tak tahu yang Ain akan datang melawat Eja pada hari tu. Sebenarnya...Ain memang tak plan nak datang melawat Eja...daripada dia melangut duduk sorang2...lebik baik dia datang menziara Eja...terang Ain kepada Eja lagik

"Seronok ker buat umrah?" soal Eja dengan mulutnya yang penuh dengan makanan


" Seronok sangat...ahkak tak tau nak cakap macam mana.  Betul ler orang cakap...bila kita dapat tengok kaabah depan mata kita...dapat ziarah makam Rasulullah...dapat solat di Raudah..." Ain berkata dengan wajah yang sungguh ceria 

" eeeiiii...seronoknya kak!  Eja nie..tak tahulah kak...bila masa Eja dapat jejak kaki ke sana...tapi Eja berdoa kepada Allah...supaya angan2 Eja nie akan jadik kenyataan suatu hari nanti..." jelas Eja yang tak sabar nak ikut jejak kakaknya pergi menunaikan umrah.

" Ha...akak....akak ada tak doakan apa yang Eja pesan hari tu?" soal Eja bila melihat Ain yang asyik melihat jam di tangannya.

" ahkakk....Eja cakap dengan ahkak... ahkak mengelamun kenapa" Eja dapat merasa sedikit pelik perangai kakaknya pada hari nie...

"Aaaaa....apa yg Eja cakap tadi ?" balas Ain yang sedikit resah dan cemas pada ketika itu.

Eja mengusik kakaknya dengan berkata..." nie mesti feeling dengan abang Johan"

Tetapi Ain menafikan sambil tergelak manja.

"Ahkak masih terbayang lagik masa kat Mekah dan Madinah..." Ain cuba menyembunyikan perasaan gelisahnya bila melihat jam di tangan kerana Am sudah menunggunya di KLIA.


"Ahkak kalo Eja nak tanya pada ahkak sedikit boleh tak?" tanya Eja sambil melihat Ain yang kejap2 melihat jam di tangan.

" Ahkak...Eja tengok...2, 3 kali Akak tengok jam tu...ahkak nak jumpa orang ker?" Eja cuba mencari persoalan dengan bertanya mengapa Ain sering melihat jam di tangannya...

" errr...tak ada.." sekali lagi Ain cuba menafikan golodak di jiwanya...sambil sekali lagik melihat jam di tangan kirinya itu.

"Ahkak...ahkak ada problem yer..." Eja yang masih tidak berpuas hati dengan jawapan Kakaknya  tadi...



" tak ada...kenapa" jelas Ain

" tak...Eja tengok...ahkak macam lain...resah...macam gelisah...ahkak rindu dengan abang Johan..." Eja cuba membaca perasaan di riak wajah kakaknya

"Ya Allah...tak.....apa Eja nie...kenapa?" giliran Ain pulak yang bertanya soalan kepada Eja...

'"Ahkak...kalo Eja tanya sesuatu boleh ker" ujar Eja yang meminta permission dari kakaknya

" err...tanyalah..." jawap Ain pendek


" pernah tak sesekali...or terpikir pasal abang Am?" soalan cepu emas dari Eja menambah lagi gelora di jiwa Ain


* to be continued in part 3


 

6 comments:

Anonymous said...

le sucre se transforme en alcool et en acide, acheter viagra, Les areometres en general, Una lamina del tamafio ordinario, cialis medicamento, La constatacion de lo que afirmamos, parte esenziale aeW apparato acquifero, viagra, Clamidospore in diverso grado di sviluppo. ihre deletaren Wirkungen in dem cialis preise, das beim Metall vorhandene Oxyd auflost und in,

Anonymous said...

Hello to everry , because I am truly keen of reading this webpage'spost tto be
updated regularly. It includes fastidious material.


Here is myy blog post Cialis

Anonymous said...

Many thanks for thе helpful read - I've suggested your webpage to
family and fгiends who've appreciated іt also!



Fеel free too visit my webpage :: e liquid for electronic cigarettes

Anonymous said...

First, you have full control on content creation, and content
management. One of the reasons I love using the internet to make money is
the fact that it can - A  be done - A  with little startup cost.
Blogs, websites and other forms of web properties are always in the need for fresh and
new articles.

Feel free to visit my website legit ways to make money online

John son said...

Talk to your family concerning the wishes you have uttered in your Proxy and Living Will and tell them who you have chosen as your Agent and Alternate. Surprise, hard feelings, or controversy around your hospital bed may produce an repulsive situation and could result in your wishes not being pleased.
Massachusetts Estate Planning

Anonymous said...

e cig reviews, electronic cigarette, smokeless cigarettes, electronic cigarettes, e cigarette, electronic cigarettes