Thursday, October 18, 2012

Adam Dan Hawa - Episode 31 (part 2)

Erin menceritakan kepada Ain yang Kak Zah bz dengan hudband & anak2 dia dan jarang datang ke tadika semasa mereka sedang menikmati makan petang

"So...saper yg ada.. Kak Cham..Kak Ruby...Linda dan June ada? soal Ain yang merindui geng2 lamanya semasa di tadika dulu.

"Auntie Cham dan Auntie Ruby masih ada....Linda balik Penang manakala June pula balik Kedah jaga mak dia sakit..." terang Erin kepada kakak iparnya.


"Ohhhhh... yer ker..." ujar Ain selepas menerima penerangan yang cukup jelas daripada Erin.

"Tak nak tanya pasal Cikgu Zawiyah?" soal Erin yang cuma menarik perhatian Ain untuk mengetahui cerita cikgu Zawiyah lagi.

Ain melihat Am...dan kemudian terus bertanya kepada Erin..." apa khabar cikgu Zawiyah tu?"


"Cikgu Zawiyah...selepas dia di tinggalkan oleh seseorang...dia telah berpaling tadah kepada salah seorang daripada studentnya di tadika nie " sambil matanya liar memandang ke arah Am yang sedang makan.



"Student?...issss biar betul" tanya Ain pula

"Iyerlah...nak kawin dengan bapaknya...kenalah tackle anaknya dulu...tak kan nak kawin dengan anak dia pulak....." sampuk Am sambil matanya menjeling ke arah Ain yang sedang memandangnya.

"Okey...okey faham..." akur Ain seolah terasa dengan apa yang di perkatakan oleh Am seolah2 macam nak mengenakan dia jer.







"Mama ingat nak buat kenduri untuk Am dan Hawa...iyerlah dah berjumpa semula...dan sambil tu Mama ingat nak buat kenduri tahlil untuk arwah Daddy sekali "...Mama memberitahu niatnya untuk bua
duri kepada mereka semua.




"Bila..?" soal Erin kepada Mama

"Dalam seminggu dua nie..." beritahu Mama lagi

"Alaaa...rasanya tak boleh.....sebab Erin bz" jawap Erin pula

" okeylah...kalo Erin bz...kita buat pada hari yang Erin tak bz" ujar Mama pula



"Mama kena bagitau Ain Mama....yang Mama buat kenduri nie untuk dia jugak...kan....jadik dia tahu bukan Am yang pandai2 kan Ma...biar dia denggarrrr......biar dia tahu...dan baaaauuuu dari mulut Mama sendiri" Am secara bersahaja cuba untuk menyindir Ain pun ada saat nie.

"Oh bukan yer...tak " giliran Ain pulak nak mengenakan Am

Am membuat reaksi membuka mulut untuk mengeluar bau kepada Ain menyebabkan...scene nie nampak kelakar pulak.

"kenapa asyik nak bergaduh ajer nie..." nasihat Mama kepada mereka berdua

" yang Abang sibuk2 pasal Ain nie...abang pun samer jugak kan..abang pun bz kan." Erin cuba membela kakak iparnya....

"Mama nak buat nie untuk Hawa dan Am...korang berdua mesti ada kat situ....sebab Mama nak Hawa dan Am berdamai...tidak saling benci membenci lagik...di mana Hawa datang sebagai menantu Mama...dan mama nak perkenalkan kepada semua keluarga... saudara mara Mama yer..." Mama memberitahu hasratnya.





Am mmg nakal pada saat nie...macam sajer nak mengenakan Ain pun ada...sure terbakar hati Ain saat nie...Am tersenyum mengusik kat Ain lepas tu.

Ya Allah! Aku datang nie bukan pasal Am tapi aku datang nie sebab Mama..siapa kata yang aku nak balik pada Am! tolonglah....Amboiii dia memang buat selamba jer...sedikit pun tidak rasa bersalah yer...bisik hati Ain lagik yang seolah merasa geram dengan Am yang sungguh cheeky tadi.

Semasa dalam perjalanan pulang ke parking kereta.....Am datang menghampiri Ain untuk berjalan beriringan dengannya.

"So can you try to please her" rayu Am kepada Ain

"No problem" jawab Ain tanpa sedikit pun memandang ke arah Am

"Am tanya ajerlah...kalo tak boleh...Mama boleh balik dengan Erin...dan Am boleh balik dengan you" Am cuba bertanya kepada Ain




" ohhh...masa I sampai tadi tak terpikir pun pasal nie...bila I dah sampai jauh2 nie...baru nak pikir..."

Erin memberitahu kepada Ain dia parking kat tingkat 3...dan Ain pulak memberitahu Erin yang dia parking kat tingkat 3.

Azie cuba menghubungi Ain tetapi gagal.. Hati Azie pula di landa risau.

Ain bersalaman dan berpelukan dengan Mama dan Erin sebagai tanda meminta diri.  Mama menasihati Ain supaya jaga diri elok2.



Am pula cuba membuat body language untuk minta pelukan oleh Ain....cute pulak masa nie...menyebabkan Ain terasa malu di hadapan Mama dan Erin.


Ain cuba menenangkan dirinya yang agak gugup ketika itu.

Tiba2..terdengar suara Am dari belakang dan terus menepuk lembut bahu Ain yang tengah berjalan pulang ke tempat meletak kereta sambil berkata..." thank you for coming ..really appreciated!" cakap Am kepada Ain






"Bukan balik sekali" soal Ain yang terkejut dengan kehadiran Am disisinya

" tak...Erin hantar Mama" balas Am pula

Am cuba mengajak Ain keluar dengannya...some time next week ker.

Ain jual mahal sambil berkata..."buat apa?"

"keluarlah ...makan ker..tengok wayang ker...whatever you wants to do" Am memberi cadangan kepada Ain




"tengok wayang......tak penat ker ajak orang keluar banyak kali...letih yer...takkkk...?" sindir Ain lagik

"iyerlah.." jawap Am pendek...

" Ain tak ada masalah..." Ain cuba memberikan alasan....

"buatlah masa...." balas Am pulak

"I really don't have a time...tak paham ker?" jelas Ain supaya Am mengerti

"okey...u really kena cari masa yang sesuai " tambah Am lagik





"Am....kalo perempuan selalu bagi alasan macam2..kan....meaning dia tak nak keluar...faham..tahu? Ain mengeluh panjang dan mengharapkan mesej yang dia tak nak keluar bersamaAm sampai ke hati Am.





"tahu...faham..." jelas Am

"so...buat2 tak paham" tanya Ain pulak

" tapi kenapa?" soal Am lagik....


" kenapa?...kenapa?...seriously...Ain kena jawap menda nie banyak kali ker...Ain dah sakit hati kepada Am..tak ada hati pada Am...Ain dah tawar hati...yes..I marah lagik dengan Am...Ain dah tak ada hati langsung nak keluar dengan Am....faham tak menda tu....


Masa nie...Am dan Ain masing2 tak mahu mengalah.. Am jugak mengiyakan cakap Ain yang...Ain dah sakit hati..marah Ain belum reda...masing2 dok bercakap...tak tahu nak dengar yang mana satu.

" Tolonglah..! dah lama Am kehilangan Ain....Am dah tak sanggup lagi kalo Ain lari jauh daripada Am lagik...so what I'm want to do..is just spend time dengan Ain....i just want my wife back...pleaseeee...." Am merayu kepada Ain pada masa nie...


"Maknanya ...apa nie? Ain....kena secara paksa keluar dengan Amlah....macam tu" kesabaran Ain teruji lagik dan Ain merasa geram dengan Am.

"tak..lahhh." suara Am berbunyi lemah jer...macam separuh hati dah di bawa pergi oleh Ain.

" tak pulak...Ain tak nak keluar dengan Am" Ain menjegilkan cuba menahan marah

" mana tanggungjawap Ain sebagai isteri" Am cuba mengingatkan Ain tentang statusnya sebagai seorang isteri harus hormat kepada suami.



"Ohhh...okey...Ain rasa...menda nie tak ada kena mengena dengan tanggungjawap Ain..ini pasal apa yang Am dah buat kepada Ain...tentang hati dan perasaan Ain....Am yang buatkan Ain bencikan kepada Am selama nie...so...terimalah..." tempelak Ain kepada Am

"...dan satu lagik pasal duit....Ain baru tahu nie...kenapa Am buat macam tu yer...

" itu duit nafkah untuk Ain...

" duit nafkah...Ain tak mintak

"I know...tapi Am ikhlas

"tapi kalo ikhlas pun...Am nak kita saling terikat lah.....tu plan Amlah..okey,..Ain faham..boleh tak Am jangan fikirkan pasal diri Am ajer..cuba fikirkan pasal apa yang Ain nak...jangan jadik sellfish sangat...tadi saja jer nak sindir Ain depan Mama puas hati " bentak Ain

Am memberitahu kepada Ain bahawa dia bergurau jer...jangalah sensitif sangat...

"bergurau macam tu..." Ain tidak dapat menerima alasan Am

" Am....simpanlah lawak bodoh Am tu...tak sesuai dengan Ain..." jelas Ain

Am menerangkan kepada Ain sebab apa tak sesuai sebab mereka jarang meluangkan masa bersama2.

" tak pernah nak bina hubungan kita...tak pernah nak perbaiki hubungan kita...dan Ain pulak tak pernah nak belajar....sekurang2nya Ain belajar ..sekurang2 dapat belajar terima Am...kalo tak dapat terima Am sepenuhnya...setengah pun boleh..kalo setengah tak boleh...suku ..Am buat dengan penuh kasih sayang untuk Ain....okey...sebab itulah Ain tidak pernah nak terima Am..sebab Ain nak.jauhkan diri Ain daripada Am....sebab itu hubungan kita jadik macam nie...Am nak dekatkan diri Ain dengan Am....Ain tak nak...." tegas Am lagi

"Am tahu tak apa yang Am cakap nie" giliran Ain bertanya kepada Am

" I know!" yakin Am

"Are you sure what are you talking about...faham tak?" soal Ain

" See...Am pun tak tahu apa yang Am cakap....Ain dah malaslah nak buang masa kat sini...Am pergilah dekat Mama dan Erin balik...derang pun dah lama menunggu Am...go home now...dan Ain rasa Am pun penat sebab baru balik kan....

" Am tunggu Ain lagik lama sayang"




"tak payahlah...okey" Ain terus berlalu pergi meninggalkan Am yang terpinga2 dengan kejadian yang sungguh tak di duga oleh Am.  Benci sangat Ain kepada Am...sampai hati dia layan Am macam nie.



 

0 comments: