Tuesday, October 09, 2012

Adam Dan Hawa - Episode 25 (part 2)

Am mengajak Ain untuk berbincang secara baik tentang masalah mereka selama nie.   Walaupun pada mulanya Ain agak keberatan untuk mengikut pelawaan Adam...namun hati wanita...sekeras mananya pun dia...kalo kena gaya pujuk...insyaallah...lembut jua akhirnya...(read: tiada dalam skrip...cuma ahkak rasa...Ain nie masih marah lagik terhadap Am...sebab itu..dia dia kata dia benci Am)


 

 " Dah tak ada apa lagik yang nak kita bincangkan Am...Mama dah tanya macam2 soalan terhadap Ain...so Am dah tahu semuanya kan..." ujar Ain yang yakin dengan kata2nya...


 

 "Ain rasa tak adalah..." Am ingin menguji Ain dengan persoalan itu....


 

 " Am nak Ain cerita apa lagik!.....Ohhhhh Ain kena ingatkan Am..bahawa .setelah bertahun2 kita hidup dengan hal kita sendiri...Ain dah tak ada hubungan lagi dengan Am.  So Am jangan pikir yang Am itu...masih lagik suami Ain...yehhh" jelas Ain yang yakin bahawa Am bukan lagik suaminya pada waktu itu

" Are you sure?" soal Am ingin memastikan bahawa Ain tahu apa yang dia katakan kepadanya



 ' Yes....tiga bulan berturut2...Am tinggalkan Ain tanpa nafkah...dengan sendirinya...hak Am ke atas Ain gugur. 


 Am sedih melihat Ain dengan pendiriannya bahawa dia bukan lagik suami kepada Ain



Am cuba menenangkan dirinya dengan apa yang dia dengar dari mulut Ain tadi ...pedih ...bagaikan luka berdarah ...parah...rasanya hati Am pada ketika itu.

 " Susahlah nak cakap padan orang yang tak tahu hukum agama nie..." Ain menjatuhkan kesalahan terus kepada Am...tanpa sempat Am bersuara...


" Am pergi balik...baca buku agama...okey..." sindir Ain lagik....

 "Ain Hawani!..."

"Ain tahu tak...apa yang Ain cakapkan....I don't think you know what are you talking about.   Ain pikir...Ain pergi begitu ajer dari pandangan Am...Nafkah? Hukum agama?  Ain tahu tak ...apa yang dah Am buat sebelum nie...tak tahu kan?"  soal Am bertubi-tubi....ingin mengambil tempat Ain yg selama ini terus meletakkan kesalahan sepenuh ke atas dirinya tanpa ada ruang bicara untuk dia memperbetulkan keadaan yang sebenar.

"Jadik lain kali...kalo nak bercakap tu..jaga-jaga sikit...nanti makan diri sendiri..." Am memberi nasihat terhadap Ain yang rasanya agak keterlaluan  hukuman yang di jatuhkan ke atas diri Am tanpa tahu apa kebenarananya...



" Apa lagik??? ......Ya Allah...." .....bentak Ain...marah sambil terus berjalan di atas jalan raya

" Apa lagik....apa lagik...dengar dulu boleh...tak....." pujuk Am supaya Ain mendengar dulu penjelasan darinya dahulu....

" Dee yang nak kahwin dengan Am....tapi Am tidak ada hati langsung padanya...walaupun dia teman wanita Am....faham?

Ain sempat memerli balik Am semasa sedang melintas di jalan raya dengan berkata..." tak ada hati dengan teman wanita sendiri..."....

" Apa Am cakap nie...kelakarlah..." sahut Ain...lagik...

" Dan sebelum nie....Ain nampak tu apa? peluk cium dia tu apa...suka2 jer ker....? (read: wahhhhh...dah ada sifat cemburu dalam diri Ain....kan ker cemburu tu tandanya dia sayang kan....)


 

 " Why don't  u just listen to me one time"...Am meminta simpati Ain untuk mendengar penjelasan dia lagik

 

 " Memang tak akan pernah...dan Ain tak akan pernah nak percaya orang macam Ain nie..." tempelak Ain saja untuk menyakiti hati Am lagik

" Dari mula kita kenal...sampai sekarang..." Ain tidak dapat menghabiskan ayatnya kerana di potong oleh Am...yang sedih dan terkilan dengan sikap Ain yang terus berterusan menyalahkan Am dalam hal nie.


 "Why...kenapa...is it because Ain nampak Am dengan Dee ? soal Am yang ingin mencari punca mengapa Ain benci dia sedemikian rupa


 

 " Bukan tu...." tegas Ain

"Then what?"  soal Am yang masih tidak berputus asa

" Apa yang Ain nak tahu...kenapa...Am tak pernah cerita dengan Mak Lang...dan Pak Lang...tentang apa yg berlaku...malam tu.  Ain nie tidak bersalah..tahu tak? Mengapa semuanya Am nak cerita sekarang.  Am tahu tak...apa yg Am dah buat pada diri Ain? Ain hampir berputus asa hanya sebab Am berdiam diri sahaja pada malam tu......Am buat Ain macam tak ada HARGA DIRI langsung...." terungkai segala persoalan mengapa api dendam benci tidak pernah surut dalam diri Ain disebabkan nie....


" Am minta maaf...okey...Am tak ada niat nak buat Ain macam tu" jujur Am lagik..ikhlas dari hatinya.


" Dee yang nak sangat kawin dengan Am"...tutur Am


Sampuk Ain...." habis tu...kahwinlah dengan dia..."

" Tapi Am tak bersedia lagik"...ujar Am yang mengharapkan Ain faham dengan situasinya pada masa itu.

" Kenapa dengan dia belum bersedia....dengan Ain bersedia pulak..." Ain macam pelik dengan jawapan dari Am


Ain menegaskan yang dia tidak bersedia untuk kahwin dengan Am pada waktu  itu. 


" Am tahu tak...yang Ain tidak pernah terpikir langsung nak berkahwin dengan Am...mengapa Ain pulak yang menjadik mangsa antara Am dengan Dee..." ujar Ain lagik...yg bakinya masih kecewa dengan tindakan Am terhadapnya dulu.

Ain terus berlalu pergi...seolah cuba melarikan diri daripada di belenggu dengan kisah silamnya...tetapi cuba di halang oleh Am yang masih tidak berputus asa untuk memenangi hati Ain...


" Ain...tolonglah...let me tell you the whole story boleh...tak"..rayu Am lagik...sedikit tegas kali nie.

" Kalo Ain dengar semula penjelasan Am...Am boleh betulkan apa yang dah Am buat.  Boleh pulangkan balik maruah Ain...nama baik keluarga Ain....mak Ain....boleh? Am simpan ajerlah citer Am tu...." tegas Ain yang masih tetap dengan pendiriannya...



" Dengarlah dulu...boleh...please" sedihnya melihat Am pada waktu ini....

"Am akui...dulu hidup Am...Am memang kaki enjoy dan Am belum bersedia nak kahwin..apatah lagik dengan perempuan macam Dee tu....okey...pada masa tu...Am dah putus dengan Dee...dah putus..." ujar Am lagik...

"Putus" soal Ain lalu berlalu pergi...tapi sempat di kejar oleh Am...

"Tolonglah...Dah lah...Ain dah tak nak dengar lagik cerita dia..." kata Ain lagik.

 "Please...dengar dulu...please" jerit Am...agaknya perasaan marahnya tidak dapat di bendung kerana Ain tetap dengan egonya yang melangit.

 "Memang Am dah putus dengan Dee...Am belum bersedia nak kahwin...lagik2 dengan perempuan macam dia.  Sebab itu dia marah ..dia nekad untuk musnahkan hidup Am.  Jadik dia rancang sesuatu..tapi Am tak terpikir...di luar jangkaan...dia mencari peluang...rancang sesuatu yg cukup teratur...untuk melihat Am akan menyesal bila kahwin dengan mana2 perempuan...tapi percayalah...yang Am tidak pernah menyesal pilih Ain...sebagai isteri Am..." Am menerangkan dengan panjang lebar...moga Ain dapat memahami apa yg berlaku dulu..dan mengapa dia bertindak mendiamkan diri...

"sebab Am memang sukakan Ain...Demi Allah...mmg sukakan Ain..." sambung Am lagi....

" Kenapa Am pilih Ain...." balas Ain bila mendengar penjelasan dari Am....

"Ain tak nak tanggung semua nie" sahut Ain lagik....

Am minta maaf kepada Ain dan berjanji kepada Ain...bahawa...selepas nie...Am tidak akan biarkan Ain tanggung sorang2 masalah nie.  Okey...dan Am cuba mara ke arah Ain...tapi cepat di halang oleh Ain dengan berkata...." No. !"



Kali nie...Am dengar apa pulak Ain nak cakap....Am angguk kepala tanda bersetuju.

"Ain benci Am!....Seumur hidup Ain....Ain akan benci am...selagi ain tidak dapat lupakan apa dia....perbuatan Am terhadap Ain....jangan harap Am boleh datang dalam hidup Ain...."....tegas dan marahnya kepada Am masih tak padam...seperti gunung berapi...bahang kemarahan Ain nie kan.


Am speechless.........


*to be continued....insyaallah...ahkak cuba sambung esok...*


4 comments:

Nur a.k.a admansyah said...

Oo.. dh takde part 3 ker? hihihi...

Syok plak baca babe! tak sabarrrrrr mlm nie!!!!

~aYu~ said...

ni mmg ala-ala novel tp bergambar puye.. best.. terubat skit hati pda yg xde HD ni. hiks..

Nurul a.k.a Riko said...

My Bff..

Sorry laling..tak sempat nak update part 3...insyaallah...nanti menyusul part 3...tunggguuuuu

Nurul a.k.a Riko said...

aYu

Janganlah cakap macam tu...bahasa ahkak tunggang langgang jer...belum ke tahap novel lagik....*blushing*

Boleh jer baca kat blog ahkak nie...cz ahkak nie minat kat Nadiya Nisaa nie...sebab itu sanggup tu update citer nie hari2...

Bengang gak...bila ramai yg kata...dia tak cantik....padahal...watak Ain Hawani nie mmg macam tercipta khas utk Nadiya Nisaa nie...dia sorang jer boleh pegang watak Ain Hawani nie...kan...