Tuesday, October 02, 2012

Adam Dan Hawa - Episode 22 (part 1)

Mata Ain bertaut dengan mata Am.  Saling berpandangan di antara satu sama lain.  Hati Ain berdebar2 di saat itu...selepas seraut wajah itu muncul secara tiba2 jer di hadapanya...walaupun jauh..tapi jauh di mata....dekat di hati Ain...(read: skrip nie ahkak yg bikin hahaha...)


 



 

 Tiba2 Azie datang menghampiri Ain..."Woiittt...tengok apa tu....jommm...." Ain masih terpinga2 dengan wajah yg dia lihat sebentar tadi...kenapa hati dia berdebar2. 


 

Ain menyalahkan Am kerana hatinya berdebar2...."hati aku tak tentram sebab Amlah nie...mcm mana dia boleh muncul tiba2 jer" persoalan yg tiada jawapan itu berlegar2 di fikiran Ain ..sambil melayan perasaanya sorang2...walaupun Azie  mengusiknya...dengan mengatakan " Oiiii,,,,mak cik...yg nko sengih sorang2 nie kenapa...dah buang tabiat?"...

 

 "Am masih macam dulu....tapi hati aku tetap  marah pada dia.  Kenapa hati aku nie berdebar tak tentu pasal" Ain mengomel pada dirinya sendiri.

Sambil berjalan...Azie bertanya kepada Ain..."Ain...engkau rasa...bila agaknya yer kita akan pergi ke oversea lagik..aku .teringin lah..." Azie bertanya secara tiba2 jer

'Bila engkau pergi honeymoon nantilah.." balas Ain

"Honeymooon...Ain Hawani..orang manalah yg nak kawin dengan aku nie"...rengek Azie lagik...


"Nko tak payah kawin dengan org kayalah...nko kawin dgn PILOT...ha ! okey" spontan ayat tu terkeluar dari mulut Ain.  Hati Ain berkata2....kenapa pilot pulak aku bagi contoh pada Azie nie...eeeiii Ain...marah dia pada dirinya sendiri.

"Boleh...boleh..boleh" cepat2 Azie bersetuju dgn cadangan Ain...hehhee

"Kalo aku kawin dgn pilot...nko pulak kawin dgn saper?" soal Azie lagi

Then Azie pikir lagik...kalo Ain kawin dgn org lain...mana pulak Ain nak letak Johan kan.

"tak kisahlah...jodoh aku dengan saper2 pun"..Ain mcm tak setuju bila isu ini di bangkitkan oleh Azie...lantas mengajak Azie balik.


 

Kenapa pula aku kena takut dengan Am...hubungan dah lama terputus.  Malah aku rasa..pernikahan aku tak pernah wujud.  Hubungan suami isteri antara aku bagaikan berakhir sebaik di ijab kabul.  Aku pun tak ada nak harapkan apa2... lebih elok kalau aku jauhkan dari dia...lagik elok.  Itu yg aku nak selama nie.  Kenapa yer perasaan aku terus berubah bila tengok dia...peliklah?..persoalan ini terus menghantui Ain....



Emak memberikan wang sejumlah Rm400 sebagai duit belanja Ain.  "Duit apa pulak nie mak" Ain tertanya2 kenapa mak memberi duit nie kepada dia.

 
 Emak! Ain berat nak terima duit sebanyak nie untuk diri dia

" Nie 400 nie mak...duit mana nie?

"Ain amik ajerlah buat belanja" balas emak sambil menjahit pakain yg di tempah oleh pelanggannya.

"tapi tak kan sampai 400....banyak sangat nie..." Ain berat nak menerima duit sebanyak tu...

"Ain kan nak keja nanti mak....dah tak pakai duit mak dah..." nada Ain bercakap begitu lembut utk menyakinkan mak yg dia tidak perlukan duit sebanyak itu dari emaknya.

"Ain...mak kata...amik...amik ajerlah" nada mak bersuara dah berlainan dari sebelumnya...Ada bunyi kemarahan...




"Kalo Ain tak nak pakai...Ain simpan...simpan jer duit tu dulu.." pujuk mak supaya Ain berubah hati utk menerima duit tersebut.

"Kalo duit sewa rumah kita tu ada dlm 800 kan..." Ain cuba mengatur ayat satu persatu...



"Emak kata....amik...amik jer" tegas mak lagik kepada Ain.

Ain berkata kepada emaknya yg duit bulan lepas ada lagi...so utk bulan nie tak payahlah.

Apabila mendengar Ain berkata begitu...suara mak makin tinggi..." Ain....mak kata...amik...amik ajerlah duit tu" suara mak semakin meninggi.

"terima kasih" akur Ain yg mengalah utk menerima duit tesebut.


*Beberapa bulan kemudian*



Hari nie bermula kerjaya aku sebagai seorang pensyarah di UiTM...itulah cita2 aku sebagai pensyarah baru yg muda. Aku sering jadik tumpuan...anak muda...dgn kisah yg pasti aku tepis.




Wajah student yg minat kepada pensyarah muda yg secantik dan semanis Ain....


* ada scene...Ain, Azie & Johan tengah makan bersama2.  Azie complaint yg Ain selalu dpt bunga.  Johan kata Ain dah ada peminat setia.

Ain menafikan...dengan mengatakan kalo student bagi lecturer kat bunga...just nak say thank you dan nak tunjuk derang punya appreciation...faham tak?

"Appreciationlah sangat..."usik Azie pulak.


* to be continued in part 2*





2 comments:

ain alisya said...

part lain bila kak?hopefully pg esk blh tgk kt opis...tq...

Nurul a.k.a Riko said...

ain alisya...

Esok pagi leh baca episode 23 kat office. Ahkak dah update part 1, part 2 & part 3....moga terhibur.

thanks again cz sudi baca kat blog ahkak.