Thursday, October 11, 2012

Adam Dan Hawa - Episode 27 (part 1)

My apology...tak dapat nak update keseluruhan episode 27 - Adam & Hawa ...esok ahkak amik EL utk  jaga anak buah ahkak yg berumur 1 tahun setengah kat HKL akibat penyakit leukimia. Doakan my little niece (Khaulah Azwa )cepat sembuh yer.....Amin.

Utk malam nie...ahkak cuba update walaupun setakat part 1 sahaja...kalo ada masa..ahkak update balik. Thanks cz sudi singgah kat blog ahkak yang tak seberapa nie.


 

Dan buat pertama kalinya...jiwa aku berasa begitu dekat dengan Am. Aku terasa di lindungi dan di kasihi. Aku terasa di lindungi dan di sayangi....itu ker perasaan yang sama daripada Am dengan aku selama nie...ikhlas ker Am terhadap aku?  bisik hati Ain....buat pertama kalinya hatinya senang menerima kehadiran Am disisinya.


Aminnnnn....(read: jom kita aminkan doa Am & Ain...hehehe)



Aku berikan niat dan harapan mak....serta mertuaku...aku selitkan doa buat jodoh yang terbaik untuk aku...asalkan orangnya beriman, penyayang, bertanggungjawab....tapi apa yang terlintas dalam fikiran...tak sama dengan apa yang aku rasa sekarang...









Hanya Dia Yang Maha Mengetahui segala apa yang tersurat dan tersirat.....Ain berdoa...kejadian hitam yang pernah kita lalui dulu....dapat di lenyapkan selamanya dalam hati Ain....



Insyaallah....Amin.  Moga doa Ain di makbulkan oleh Yang Maha Esa.....



"Assallamualaikum"...Am memberikan salam terhadap Ain yang sedang berdiri di ribuan khlayak umat manusia di Kota Mekah.

Am meminta Ain menjaga Mama kerana Am perlu berurusan dengan money changer...





Mama bertanya kepada Ain...bila Hawa balik ke tanah air.  Ain memberitahu...dia akan balik lusa ke Malaysia.

"Hawa....rasa mcam tak puaslah Ma...7 hari ...kat Mekah dan 7 hari kat Madinah....rasa macam sekejap ajer rungut Ain manja kepada Mama.

"Inysaallah.....kalo ada rezeki nanti...bolehlah Am dan Hawa datang sini...tunaikan haji pulak..." sampuk Mama seolah memberitahu kepada Hawa...harapannya untuk melihat mereka berdua kembali bersama.

Mama bertanya kepada Hawa...hari nie tak buat umrah dengan Am. Hawa memberitahu...mungkin buat umrah sekali dengan Azie...dan mahram sementara Hawa.

Semasa mereka berdua berjalan beriringan...mama bertanya kepada " Hawa nie fikir tentan perkara yang Mama cakapkan tempoh hari:

"Hawa tak tahu nak cakap macam manalah Mama" jawap Ain seoalah dah macam putus harapan tentang hubungannya dengan Am



"Sebelum kahwin...Am dan Hawa berkawan dulu kan..."soal Mama seoalah ingin memberitahu bahawa sebelum kejadian tangkap basah itu...mereka dulu pernah berkawan.

"Hawa dah tak nak harap apa2 lagik dah" jawap Hawa pendek ...

"Lagipun perkara nie dah lama kan....tiada apa yang perlu dibincangkan Ma" jawap Hawa lagik

Mama merasa pelik dengan jawapan Hawa lantas bertanya kepada menantunya itu..." Am tidak berbincang dengan Hawa...dia tidak kata apa2 kepada Hawa?"



"Nak bincang apa lagik....Am tu yang tak tunaikan janji...dia kata nak call...tapi dia pergi shopping...kita tunggulah..... macam orang gila...." bisik hati Ain yg geram kerana Am tidak menepati janjinya


" Hawa....hawa kena tahu tentang cerita yg sebenarnya....Hawa tidak boleh tuduh Am macam tu....Apa sebenarnya yang Hawa fikirkan tengang Am tu...salah....semua orang tahu...yang Am nie nakal...tak boleh tengok orang perempuan cantik sikit....biasalah  lelaki....Hawa...berbincanglah dengan Am...Hawa perlu tahu kisah yang sebenarnya...." terang mama untuk memberikan penjelasan yg sebenar terhadap Ain.


" Sebenarnya....kita dah bawak berbincang dah...tiada apa lagi yang Hawa nak dengar daripada dia...Dia asyik citer menda yang sama ajer...pusing2 tak ke mana ma...." balas Ain



" Hawa....Hawa masih tanggungjawap Am...." Mama cuba menyakinkan Ain tentang statusnya yang masih isteri yang sah kepada Am

"Hawa masih tanggung jawap Am?....Mama....mama cakap apa nie..." Ain merasa keliru pada ketika ini...

"Hawa....rumah tangga Hawa masih boleh di selamatkan...." yakin Mama lagik...

* sampai sini dulu...insyaallah...ahkak cuba update kalo ada masa terluang*



16 comments:

$hUd3!$m said...

Salam kak..dont worry ure doing something nice 4 ur niece..saya doakan semoga kesihatan dia lebih baik..wpon x dpt baca ur update (yg mmg ditunggu2 setiap pg)or lambat buat I really salute ur dedication! TQ 4 bringing another side of this ADAM & HAWA story (apart from novel yg entah ke berapa ratus kali saya baca)& yg ditayangkan kt astro..ur picture novel pon sgt best..keep it up (smpi habis this series hehehehehh)

Anonymous said...

cuba tengok betul2...siapa yang jadi kak timah isteri abang mail, kawan ain masa di Mekah? ada yang perasan tak?

Cho Zila said...

takperler .. akak doakan juga moga anak sedara awak cepat sembuh yerk...

miskulhawarie said...

I like ur blog..very nice!!tq.wlpn da tgk kt 134,tp bc nk jgk.hehe

Lulu Amani said...

Salam....semoga segalanya baik-baik saja...
xpa lmbt update...
ni pon dah kira terbaik dah...kt2 yg tinggal xda astro HD ni dpt jugak merasa cam tgh tgk cite time baca blog ni...
superb effort..

cempaka@rohani said...

finally, jumpa jugak review adam & hawa dengan detailsnya. heheheheh... tak sangka ada jugak org yang sama suker giler kat drama ni macam diri saya nih..... saya ingat saya sorang je yg suker giler kat A&H ni.. sampai rasa kalu ada anak baru nanti kalu gigirl nak kasi nama ain hawani lah.. salute lakonan nadiya nissa.. hope dia boleh dapat award lagi.. i like ur blog.. akan jadi 1 of my feveret nih.. keep up a good work ye. saya pun ada two daughters like you. P/S: slm perkenalan dan get well soon to ur niece. sedih bila dengar anak sekecil itu diuji dengan sesuatu tg amat hebat cabaranya.. :(

Nurul a.k.a Riko said...

$hUd3!$m

Thanks yer cz sudi baca blog ahkak mengenai cerita drama Adam dan Hawa setiap pagi...thanks again.

Tak sangka...niat pada mulanya ahkak nak abadikan cerita Adam & Hawa di sebabkan keberkesanan lakonan Nadiya Nisaa ..so ahkak boleh membacanya setiap hari...tak sangka ahkak dah ada pengunjung setia seperti anda.

Moga apa yang ahkak nak kongsikan di dalam blog...akan sampai kepada anda..kerana niat ahkak ikhlas.

Thanks untuk doa kepada adik Azwar. Amin.

Nurul a.k.a Riko said...

Cik Anon...

Maaf, ahkak tak perasan pulak siapa yang jadik kak timah nie?

Cuma ahkak perasan...kalo ada scene makan2 kat hotel tu...sure ada mak cik yang bertudung hitam...adakah dia orang kuat produksi drama nie?

Kelibat dia mesti ada...semasa makan or scene dekat lift lobby hotel.

Nurul a.k.a Riko said...

Cho zila...

Tima kasih ...insyaallah moga selepas nie...Azwar akan cepat sembuh..tapi lamer gak treatment untuk kes lukimia nie..2 tahun.

Nurul a.k.a Riko said...

miskulhawarie

Terima kasih banyak2...moga terhibur membaca drama Adam & Hawa..kalo singgah di blog ahkak nie.

Nurul a.k.a Riko said...

Lulu Amani...

Waalaikumussalam...

Terima kasih...kerana ahkak faham tak semua yang dapat tengok channel 134 dan tak semua jugak dapat tengok drama Adam & Hawa secara online kan.

Nurul a.k.a Riko said...

cempaka@ rohani...

Salam perkenalan dari ahkak dan terima kasih kerana sudi drop by kat blog ahkak nie.

Samerlah kita kan...mmg terasa lakonan Nadiya Nisaa nie begitu dekat di hati... A star is born!

Tu lar...mmg sedih bila seusia kecik lagik dah di duga oleh Tuhan dan hanya calang2 orang yg di duga oleh Tuhan sebegitu rupa.

Sama2lah kita berdoa moga Azwar akan tabah menghadapi rawatan kimoterapi sekarang nie. Amin

Anonymous said...

nurul,

yang pegang watak kak timah tu ialah penulis novel ni sendiri, aisya sofea.ramai yg x perasan dia termasuklah saya sendiri pada mulanya.

$hUd3!$m said...

haaa dh berupdate pon...tima kaseh ahkak! doa buat adik azwar n ur sister..moga tabah hadapi dugaan ini..amin
semoga ahkak still rajin & terus bersemangat utk menulis bla tau dh ada ramai pengunjung setia kt blog nih..mmg ur penceritaan adalah sgt berkesan utk cerita ini..TQ so much

Nurul a.k.a Riko said...

Cik Anon manis...

Iyer ker...laaaa mmg nurul tak perasan. Bila tengok 2 tahi lalat di bawah dagu...mmg confirmed...beliau adalah Aisya Sofea....sweetnyer dia.

Selain dari berbakat menulis novel cinta...pandai gak Kak Aisya nie berlakon...nampak natural jer.

Nurul a.k.a Riko said...

$hUd3!$m

Terima kasih...ahkak rasa penceritaan ahkak biasa2 jer...tapi Alhamdulillah kalo adik kata...penceritaan ahkak berkesan ker... seronok dengar bila apa yang ahkak ceritakan..sampai jugak pada yg membacanya...walaupun ada masa kena tidur dalam kul 2 pagi..hehehhe

Walaupun bahasa ahkak tunggang langgang jer...segan pulak bila adik cakap macam nie..Yang penting..adik terhibur bila baca review kat blog nie kan...

Terima kasih atas doa adik...insyaallah...nanti ahkak sampaikan pada adik ahkak nanti.