Friday, September 05, 2008

Geram tak?....

Yesterday...mmg betul menguji keimanan gwe...aku geram bangat samer kakak. Hemmmmm..nk tahu kenaper...sebab...kakak bagitau aku semalam....dia minum air sirap waktu rehat.

Sebab?....dia ckp kat aku...dia sakit tekak & tak larat nak poser. Bulih ker cenggitu...mmg aku t'kilan sgt....coz dah petang waktu tu...lagik baper jam jer nak berbuka kan...In fact...yesterday...the weather was not very hot...cloudy ajer..then lepas tu hujan....hemmmmmmmmm.

Kakak: "Ibu...janganlah marah kakak...sebab tak poser hari nie"?

Aku: "Naper kakak tak poser...pagi tadi kan dh mangun sahur"?

Kakak: "Kakak tak larat...peh tu kakak korek tahi hidung"

Aku: "kalo tak sengaja...tak aper...tak batal poser"

Kakak: "Kakak mmg sengaja korek hidung..Ibu..cz kakak tak larat..."

Aku: "Kakak!!!!!!!!!!"

Masa dlm keter...lepas amik kakak....aku manyak diam ajer. She knows...that..kalo aku diam tu...maknanyer...aku still marah lagik kat dia. Cepat2 dia hulur tangan ..nk minta maaf. Sejuk sikit hati aku. Peh tu..dia bagitau aku..yg dia ada beli majalah Celik kat sek. Aku just ckp.."Ok" (read: aku still marah lagik nie..)

Peh tu..aku tanya dia...her bestie Sabrina poser tak semalam?...Kakak ckp..."sabriena pun tak poser...dia pun minum air sirap kat canteen". Terkejut aku....so aku tanya dia..kakak ikut Sabriena ker?"...Dia ckp tak....Sabriena yg ikut dia...Lagiklah aku geram...tadi baru ajer temprature aku nak sejuk...now dah hangat balik. Issshhhh...anak dara aku sorang nie.

I'm was very..very.. sad..sad..yesterday. Aku mmg ingat...yg this year...kakak akan poser penuh...coz last year...when she was 6 yrs old...dia cuma ponteng sehari ajer..coz masa tu dia demam...hari lain...mmg dia poser penuh. This year...kakak mmg looking forward nak poser bulan ramadhan...aku pun suka tgk..dia..coz dia yg excited nak poser tahun nie...tp lain pulak jadiknyer..hemmmmm.

Salah aku ker?..cz aku mmg tak JANJI apa2 utk kakak...kalo bulih...aku nak dia poser...atas kerelaan hati dia. Aku tak mo..di sogokkan dia dgn duit...it's not my style. In fact...mmg aku nak dia...fahami aper itu PUASA. sebenarnyer...then kenapa umat Islam wajib berpuasa di bulan ramadhan. Menda nie..yg aku nak dia faham...

Sebab itu..once in the blue moon...kalo dia ckp...dia rasa lapar...terus aku bagitau dia...salah satu sebab kita kena poser adalah untuk kita menahan diri dari makan & minum...dan aku terangkan kat dia...hikmah di sebalik poser nie.....untuk kita rasa insaf...melihat penderitaan..org miskin..yg tak ada duit utk beli makanan...dari situ..akan timbul sifat belas kasihan pada fakir miskin.

Dlm keter...(read: lepas kena marah)...kakak bagitau aku...yg dia ada cuba call henpon aku...tp aku tak jawab. Masa biler kakak called aku?..cz my henpon..mmg sentiasa ajer..dgn aku. Then biler aku check missed called...(read: kakak suka ckp...panggilan rindu)..mmg tak ada incoming called.

Aku tanya balik...naper nak call ibu?...Dia ckp..."nk mintak permission..utk berbuka"....Sedih pulak aku masa tu. Aku ckp balik...masa kakak..called aku...ada tak dengar lagu I'm Yours. (read: my caller ringtone lagu nie)..Kakak ckp..."tak ada". Cuma kakak ckp..ada munyi nie..."tettt...tettt.tettt...tettt"...Terus aku ckp..."Tepon kat sek. kakak rosak kut".

Balik rumah...aku tanya dia...naper tak makan?..Dia tak nak makan...dia nak berbuka samer dgn aku. In fact...dia siap makan buah kurma lagik yewwwww. Biler Ilham balik rumah...kakak citer pasal dia tak poser. Nk tahu apa reaksi Ilham...."tak per...kalo kakak tak larat poser...kakak berbuka ajer"..Adoiiii...Ilham mmg cool ajer. Aku sebaliknyer....hemmmmmm.

Tiba2...aku teringat...mcm maner kakak ada duit utk beli air sirap...then...beli majalah Celik...kakak bawak duit gi sekolah ker?. Biler tanya Ilham...dia bagitau aku.."mmg abang bagi duit belanja Rm1.00 utk kakak di bulan poser nie". Ha!!!!!! Aku tak tawwwwww...pun. Aku terus jadik speechless. Tak suker..tak suker..tak suker..grrr..grrr..grr..

7 comments:

Nur a.k.a admansyah said...

Nurul, kena byk bersabar di bln puasa ni. Itu-lah dugaan nama-nya! Aku pun pg td br membebel kat anak dara-ku tu! psl untidy ajer.. hariX2 serabai! geram aku tgk...

Aku rase ko takleh compare ngan last year coz dulu depa sek pg & ptg boleh tido or rehat, but now diff. Dugaan & cobaan kat sek pun bykkk.... sabaq nooo!

LITTLE DEWA said...

riko
dun b too hard on her... & on yourself...
dh die x larat... kang pengsan ke satu hal la plak kang...
:)

Janna Wan Muhammad said...

adoi...kalu aku pon hangat gak..tp tak per la nak wat camno....setakat ni sophea n laila baru tinggal sehari sebab ada satu malam tu aku tak bangun sahur...
aku kesian kat budak2 tu..aku tak bagi poser laa...

my sophea hari tu dia ada kata kat aku, kawan dia misya cakap kalu dia poser sebulan nanti mak dia nak bagi duit 50hinggit....so mcm dia pon nak suh aku bagi upah gak ler...pastu aku cakap kat dia..kalu mak poser sebulan saper nak bagi 50 ringgit kat mak? terus dia senyum jer...

Anonymous said...

sis un bila nak balik...raya...

Adrina Adi said...

bestnya baca pengalaman ibu2 melayan anak2 berpuasa.

anyway, gud luck!

Norliana Abdul Rahman said...

terer siot anak nko posa start 6 tahun..balqis ni dah 5 tahun x start lagik.. iskk.. camner ko train anak nko eh?

Nurul a.k.a Riko said...

Nur..
tu ler..mmg dugaan sungguh kalo poser kt sek.

mummy..
bukan aper...I know dia bulih buat till the end...tp tu ler..dugaan poser kt sek. sungguh kuat.he..he..he.

janna..
tu ler..mmg hangat tawww hati aku. Tak pasal2..slim poser aku hari tu..coz marah dia..he..he.he.

adik..
sis un..this year..raya kat Ganu. Insyaallah..balik ke Parit on 20 Sept. Naper?..nak masak special2 utk sis un ker?..ahaks..


ed...
tu lah secebis sikit pengalaman aku..nanti yr turn pulak..tunggu Amna dah besar..cam maner ntah...hopefully dia ok kut...he..he..he..he.

konot...
Sofea pun..masa she was 5 yrs old..dia pun tak poser. Tp biler dia dah 6 thn..dia mmg nak sangat nak poser...SEBAB...

sebelum bulan ramadhan...aku suka poser sunat Rejab...biler dia tgk aku poser..dia pun sibuk nak poser samer..so aku ckp kat dia..bulan depan..baru kakak poser...tu yg dia excited tu. Aku pun heran..coz masa aku umo 6 thn..mmg konpem aku tak poser..he..he..he.