Friday, November 23, 2007

Weaning off puting....finally..

Just want to share the experienced when I want to break Alisa off her puting .I'm so happy...no more to buy pacifier or no more to look around when Alisa's pacifier went missing. Indeed, it much easier if no puting at home. Let met cerita cam maner aku get her off the pacifier

Last Friday..cam biasa...biler sampai rumah aku akan kuarkan bj alisa yg dari rumah emak masuk kat her own bakul bj kotor. Then I realised...emak lupa nak kasik puting yg alisa bawak pagi td. Normally, Alisa ada 2 puting spare kat rumah aku...but sumer puting Alisa dh bawak gi rumah emak. Tp dlm cabinet dapur...mmg ada 1 new puting...utk back-up kalo puting sumer tak ada..leh pakai puting baru nie.

But..suprisingly, hati aku cam malas nak amik puting baru. Since bulan Jan depan...she'll be 2 yrs old, so I decided utk weaning off puting malam tu gak. Aku just biar Alisa playing wih her sister...normally at 10 pm she will already in bed tapi aku biar dia main..puas..puas...sampai mata dia dh ngantuk...almost kul 11 malam baru aku ajak dia tido. Lepas Ilham buat susu utk Alisa...aku ajak dia masuk bilik...then tutup lampu. After she finished drinking her botol susu...then aku tepuk..tepuk dia suh tido.

Then...the new horror episode begin. It was a little rough at first night she went to bed cam cold tukery.....yewwww….She was crying...then sebut.."ating...ating..ting.."...dia sebut puting dialah tu. Aku diam ajer...still tepuk..tepuk dia utk tido. Makin lamer..makin kuat dia menangis...mcm kucing hilang anak ajer....resah gelisah dia..tapi aku kena kuat...tak boleh percaya dgn tipu helah nangis dia nie. W/pun aku rasa cam nak menangis...tapi aku kuatkan hati. Then kakak..masuk bilik...I know...kakak pun rasa cam sedih biler tgk her little sister crying..peh tu Ilham pun masuk bilik...coz tangisan Alisa makin lamer makin kuat....aku pujuk...tapi tak jalan. Finally...aku dodoikan dia...mcm dia masa baby dodulu..he..he..masa aku during confiment ajer aku rasa....then dia t'tido.

Alhamdulillah...since that night...Alisa dah tak hisap puting..and I'm so happy Alisa weaning off her puting before umur dia 2 thn. Thanks to Ilham & kakak fr yr support at that time.

0 comments: