Tuesday, June 17, 2008

Kepok...

Yesterday, after fetching kakak fm school...I saw this one old man carrying one bundle of plastic full of keropok. It's really touching to see that old man...cz at their age he have just need to be at home..no need to work jual kepok kat merata jalan..siyan sesangat......Then I called the old man ....dia pun dtg...and terus pegi ke keter aku......and I asked him..."berapa harga keropok nie..pak cik?..he was telling me..."15 ringgit"...OMG!..why its so expensive?.dlm hati ajer...tak sampai hati nak ckp kat pak cik tuuu.....

..then I told him..."pak cik...betul ker rm15?"...tak pueh hati aku cz selama nie...x penah aku jumpa keropok semahal nie...keropak udang yg kaler oren pun x mahal cenggini. Muka aku mmg muka cam konpius...nak tanya direct tak sampai hati...so wat muka ala2 terperanjat....over aku nie kan....

Pak cik tu bgtau aku..."pak cik date dari pattani...nie mmg kepok sana...sedap..."..then aku rasa ishhhh..nak beli ker tak nie?...kakak pulak dok sibuk ckp..."belilah ibu...belilah ibu..."...hemmmmm...kesian pun ada gak biler tgk muka pak cik....tiba2 pak cik tu ckp..."macam nielah...pak cik kasik rm13.00 .."...aku pun terus ckp..".okeylah...saya beli"...peh tu aku tgk ada 2 jenis kepok...satu kepok ikan tenggiri...n satu lagik kepok ikan parang. Pak cik tu ckp..."cubalah rasa yg ikan tenggiri punya...sedap...mmg kepok nie..kami salai..."..pak cik tu ckp dgn loghat pattani yg pekat...cam loghat kelate pun ada gok...(sorry..aku x pandai nak ghoyak kelate..)

Yg besh...Alisa yg dok dlm baby car seat...badan dah senget2...takut sgt kat pak cik tu nak amik dia...masa aku tgh kebek handbag aku nak kuarkan duit...he..he..he..that old man sempat gak..tease alisa yg muka cam ala2 risau ..n siap bye2 agik kat alisa....nak tergelak pun ada...may be pak cik tu rindu kat cucu dia ..pikir aku dlm hati.

Malam tu...aku goreng kepok yg aku beli petang tadi. Nak tahu tak...taste kepok tu cam maner...it was soooo sweet. Letak gula ker dlm kepok nie???...biler tgk ingredients...true indeed...mmg ada letak sugar. Bagi aku mmg tak besh...pelik rasanya....tp kalo tanya kat my doters...."sedappp...jer jawapan derang tu"...maklumlah manis....tp aku rasa kan...sedap lagik kepok yg my fil kasik...everytime kitorang balik Ganu...sure my fil belikan kepok utk kitorang...mmg sedap..n crispy. Ishhhh...tak sabo nyer nak balik Ganu...windu kat orang sana.

3 comments:

admansyah said...

sbnr-nya... dieorg pun sidiket gak cik Riko ooii. Dah byk X dah terserempak ngan kami ms kat psr mlm. memula mmg kesian... but lameX2 dah `lali' daa...

err... 1st time aku dgr kopok manis! nak rase sikit...! ngeeehh..

admansyah said...

Riko, kita nie... mmg sehati-sejiwa ler! gue pun dah tukar `carpet' baru smlm! meh ler tgk... kaler PAS lagi... ngeeh!

Nurul a.k.a Riko said...

nur..
meh ler dtg umah..pekena kepok yg sheweet.

ha'a...aku pun tukor kaler rumah baru...dari semalam lagik..asyik trial n error.