Thursday, February 25, 2010

Selamat Menyambut Hari Maulidur Rasul

Kakak tanya kat aku..."ibu...apa dia hari Maulidur Rasul nie?". Aku replied "hari maulidur rasul nie...adalah hari di mana Nabi Muhamad di lahirkan". Alamak! So simple ajer jawapan aku nie kan. Tak perlah..yg penting kakak faham & aku rasa sure ustazah kat sek. akan cerita apa itu hari Maulidur Rasul nie. Jap yer...aku nk cari dlm wikipedia bahasa melayu nie...mengenai Hari maulidur rasul nie...

Maulidur Rasul (dalam bahasa Arab bermaksud kelahiran Rasul) adalah hari bersejarah keputeraan Nabi Muhammad. Hari ini jatuh pada hari ke-12 bulan Rabiul Awal sempena kelahiran Nabi yang jatuh pada pada hari Khamis 12 Rabiul Awal Tahun Gajah bersamaan dengan 23 April 571. Baginda adalah nabi terakhir yang diutus oleh Allah Subhanahu Wataala. Tapak kelahiran baginda pula kini mempunyai satu bangunan kecil yang dikenali sebagai Maulid Nabi.

Setiap tahun pada hari itu, umat Islam di seluruh dunia akan mengadakan majlis memperingati keputeraan Nabi Muhammad s.a.w dengan mengadakan beberapa acara seperti perarakan, ceramah dan sebagainya. Banyak kelebihan dan keistimewaan yang akan dikurniakan oleh Allah Subhanahu Wataala kepada mereka yang dapat mengadakan atau menghadiri majlis Maulidur Rasul.

Kita dapat lihat betapa besarnya kelebihan orang yang memuliakan majlis keputeraan Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam, kerana bila berniat sahaja hendak mengadakan Maulud Nabi, sudah pun dikira mendapat pahala dan dimuliakan. Sememangnya bernazar untuk melakukan sesuatu yang baik merupakan doa dan dikira amal salih.

Jelas kepada kita bahawa pembalasan Allah Subhanahu Wataala terhadap kebaikan begitu cepat sehinggakan terdetik sahaja di hati hendak berbuat kebaikan, sudah Allah Subhanahu Wataala akan memberi pembalasan yang tiada ternilai. Seseorang yang beriman, kuat bersandar kepada Allah, ketika di dalam kesusahan dia tetap tenang dan hatinya hanya mengadu kepada Allah dan mengharapkan pertolongan dan kasih sayang Allah Subhanahu Wataala.

Keberkatan mengadakan Majlis Maulud itu bukan sahaja didapati oleh orang yang mengadakan majlis itu, tetapi seluruh ahli rumah atau orang yang tinggal di tempat itu turut mendapat keberkatannya.


Tiba2..aku teringat kenangan waktu sek...biler tiba hari maulidur rasul nie..ada satu lagu nasyid yg sering dinyanyikan pd waktu itu. Kowang ingat tak lagu tersebut? Haaa....tak ingat yer?...Kalo aku sebut nama kump. Al-Mizan..sure korang ingat2 lupa kan. Nama lagu tu...Junjungan Mulia yg pernah di popularkan oleh Kump. Al-Mizan nie.

Nak lirik lagu? Jap yer...aku google lirik lagu nie. Aku suka sangat kat lagu nie...cz masa Kakak & Cha kecik2 dulu...kalo nak tido...antara lagu yg suka aku nyanyi masa enjut derang dlm buaian ..adalah lagu nie.

Junjungan Mulia

( 1 )
Tercipta satu lembaran sejarah
Di tanah suci Kota Mekah
Hari yang mulia penuh syahadah
Bermulalah sebuah kisah

( 2 )
Malam isnin subuh yang indah
Dua belas rabiul'awal yang cerah
Dua puluh april tahun gajah
Lahirlah zuriat dan syahadah

Abdullah nama bapanya
Siti Aminah ibunya
Riang gembira menyambutnya
Lahirnya putra yang utama

( ulang 1 & 2 )

Muhammad nama diberi
Gelaran yang terpuji
Nikmat Illahi sama disyukuri
Terima putra yang berbakti

( ulang 1 & 2 )

Keadaan yatim anak mulia
Lahirnya bawa cahaya
Alam derita jadi gembira
Terima junjungan mulia

( ulang 1 & 2 )


3 comments:

sandal kecik said...

salam maulidur rasul..
ya betul..dulu ms sekolah selalu nyanyi lagu nasyid tu

ina said...

huhu

tinggal kat setiawangsa ke?

saya tinggal dekat AU3..

huhu

salam maulidur rasul..

terima kasih sebab jenguk belog saye..

Nurul a.k.a Riko said...

Li..
kan...dulu lagu nie mmg femes!

Ina..
ha'a...tinggal dekat area nie. Kita bernebor.

tenkiu cz membalas kunjungan.