Monday, July 12, 2010

Buah Durian..ada ajer musim sepanjang tahun...


Skrg nie mmg musim buah durian kan? Kalo aku lalu kat jalan Setapak on the way nak anto Cha kat rumah mak kat Wangsa Maju Section 1...bau durian nie...mmg wangi ajer! Furrghhhh...mmg terbaek punya bau.

Aku ingat lagik masa aku kat kg. nk makan buah durian nie...kena tunggu musim buah durian...baru dpt makan. Kalo bukan musim buah deghoyan (loghat Perak)....usah haraplah teman nk dpt makan...kalo dpt makan pun...gulai tempoyak ikan patin adalah...jadiklah..adalah rasa bau deghoyan kat hujung2 gulai tempoyak tu.

Posting kali nie...aku nk ckp pasal musim durian kat KL. Aku rasa...zaman skrg nie...tak payah tunggu musim durian...every month aku tgk...ada ajer org dok jual buah durian nie kat tepi jalan...tu belum lagik kalo singgah kat JJ...mmg ada ajer hari2...siap ada diskon 50% lagik yewww.


Tingat aku last year...Ilham tingin sgt nk makan buah durian nie. Mcm aku...x heran sgt dgn buah durian yg derang jual kat KL nie...cz aku suka makan durian kg. lagik. Manis lemak berkrim...he..he.he..entahlah may be sebab aku asal dari kg. so buah durian kg. still yg terbaekkk bagi aku.

So kitorang makan kat jln Setapak..yg kat sebelah tasik tu...kat situ mmg ramai org dok singgah beli & makan terus durian tu yg gerainyer terletak di tepi jalan. Ilham amik buah Mou Sang King (musang ker?..entah spelling silap..maaf yer). Makanlah dlm 3 bj buah durian...furgghhhhh...nak pengshan aku dgr...biler Ilham bayor dlm rm100++. Iyerlah...bukan bayo ikut jenis size..nie yg jenis ikut timbang punya...Sib baiklah sedap...isi kuning & biji dlm nipis ajer.....Kalo aku ler...entahlah...cam tak sanggup nak habiskan duit manyak tu utk makan durian....cz kalo musim durian..leh balik kg...free ma!

Adooiiii...biler dah citer bab durian nie kan...rasa cam terliur pulak nak makan buah durian. Kat kg. aku dah musim deghoyan ker?..hemmmmm.....sedapnyer kalo dpt buat Tempoyak Masak..furghhhhhh.




5 comments:

fazafillah said...

atenyer..pos le kat teman...teman nok jugok buah deghoyan dan tempoyak....

Nurul a.k.a Riko said...

adik..
ater..cam maner teman nk pos sampai ker Jordan...dah sah2 mmg konpem tak bulih punya..sebab bau semerbak!he..he..he..he..

:: iManja :: said...

tak suka doyan, tapi suka tempoyak...hehehe

tapikan kalau prasan, buah-buahan tempatan skang ni mmg dah tak bermusim, tak macam dedulu.

ceritacherita said...

i pun samala tak suka durian tapi suka tempoyak. tapi pasal bau durian tu wangi oh tidak, aku kalau lelama bau durian boleh pening.

Nurul a.k.a Riko said...

sue...
tempoyak memg sedap...tp kalo buat tempoyak masak lagik sedap.

mmg betul..sumer derang import fm Siam..tu pasal durian & rambutan..hari2 ader ajer.

baby..
betul tu..lamer2 mmg leh fening kepala dibuatnyer ..kan.